ویژگیهای مدیران در مدارس هوشمند و آموزش الکترونیکی

صدیقه ملائیان

چکیده:

ديدگاههاي مختلفي در مورد شيوه مديريت مدارس وجود دارد عده اي از مديران مدارس ريشه بسياري از مشکلات وراه حل هاي مدارس را در منابع مالي ، فيزيکي وبودجه آن مي دانند اين افراد بيشترين توجه خود را به ورودي هاي سيستم   مدرسه معطوف مي دارند عده اي ديگري اعلام مي دارند که اگرچه توجه به منابع موجود در ورودي هاي سيستم ازاهميت بالايي برخوردار است اما بايد به فرايند سيستم توجه بيشتري معطوف داشت آنها در فرايند سيستم به محتوي ، روش ها ، چگونگي تدريس ، نحوه ي مديريت وارزشيابي تاکيد مي نمايندتحولات علمی در سال‌‌‌‌‌های اخیر به خصوص در زمینه فناوری اطلاعات لزوم تجدیدنظر در امر آموزش و پرورش را صد چندان نموده است تا بتوان از این طریق همگام با تحولات علمی و اطلاعات هزاره جدید حرکت نمود. از جمله تحولاتی که در برخی از کشورها به منظور پاسخگویی به نیازهای به وجود آمده در عصر فناوری اطلاعات روی داده است، معرفی مدارس هوشمند[1] است. مدارس هوشمند بر پایه دیدگاه‌‌‌‌‌های نوینی استوار هستند که فواید آن نه تنها متوجه مدارس خواهد شد بلکه تجارب واقعی زندگی را در اختیار دانش‌‌‌‌‌آموزان قرار خواهد داد. در قرن بیست و یکم دانش‌‌‌‌‌آموزان به جای کیف‌های مملو از کتب حجیم با کامپیوترهای کیفی سر کلاس درس حاضر خواهند شد که امکان دسترسی آن‌‌‌‌‌ها به اطلاعات نامحدود را فراهم خواهد ساخت. امتحانات از طریق رایانه برگزار خواهد شد و دانش‌‌‌‌‌آموزانی که به علت بیماری نتوانند در کلاس درس حاضر شوند، قادر خواهند بود در منزل از طریق رایانه درس‌‌‌‌‌های خود را دنبال کنند.

منبع: مجموعه مقالات همایش شیوه های نوین مدیریت مدارس در هزاره سوم دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه


[1] - Smart school