بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سلامت روانی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی واحد مهدی شهر با میزان پیشرفت تحصیلی آنها 

صدیقه ملائیان

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سلامت روانی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی واحد مهدی شهر با میزان پیشرفت تحصیلی آنها بوده است. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی (همبستگی) و از نظر هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی واحد مهدیشهر به تعداد (117N=) نفر بوده است. حجم نمونه مطابق با جدول «مورگان» (80n=) نفر برآورد گردیده است که این تعداد به شیوه تصادفی طبقه­ای ساده از جامعه آماری انتخاب شده است. ابزار گردآوری داده­ها، دو پرسشنامه سلامت روان و هوش هیجانی بوده است و معدل دانشجویان به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی آنها مورد استفاده قرار گرفته است. ضریب آلفای هر دو پرسشنامه در نمونه­ای 30 نفره به ترتیب برابر با 0.92 و 0.94 برآورد گردیده است داده­های گردآوری شده به کمک روش­های آمار توصیفی و استنباطی همچون آزمون t تک گروهی و ضریب همبستگی اسپیرمن از طریق نرم­افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که دانشجویان از سلامت روانی و هوش هیجانی خوبی برخوردارند و همچنین نتیجه آزمونها نشان می دهد فقط آگاهی اجتماعی و مدیریت رابطه با پیشرفت تحصیلی رابطه معنادار دارند سایر مولفه های هوش هیجانی و مولفه های سلامت روان با پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری نداشتند.

واژگان کلیدی: بهداشت روانی، پیشرفت تحصیلی، هوش هیجانی، دانشگاه علمی کاربردی  

منبع: مجموعه مقالات نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روانشناسی، موسسه پژوهشی اندیشه سازان مبتکر جوان، شهرستان مرودشت، 1393.